نکات کاربردی و مشاوره حقوقی حصر وراثت

نکات کاربردی و مشاوره حقوقی حصر وراثت با وکیل نادری : حصر در لغت به معنی حد ، حدود ، تعیین و وراثت به معنی بازمانده می باشد. در اصلاح حقوقی حصر وراثت به معنی تعیین و شناسایی وراث قانونی متوفی و متعاقب آن تقسیم دارایی به جا مانده او بین ورثه ای که تعیین شده اند بر اساس قواعد ارث می باشد .

فرایند اخذ گواهی حصر وراثت دارای مراحلی می باشد که در این ادامه به چند نکته کاربردی اشاره می گردد. در این مقاله شما با این موارد آشنا می شوید : تاثیر ارزش ترکه متوفی بر نحوه رسيدگي دادگاه صالح ، مواردی که انتشار آگهی جهت صدور گواهی تصدیق حصر وراثت لازم نیست ، مواردی که دادستان حق اعتراض به گواهی حصر وراثت و درخواست گواهی حصر وراثت را دارد. نحوه اصلاح گواهی حصر وراثت و اعتراض به آن ، نقش وکیل در اخذ گواهی حصر وراثت با وکیل نادری ، متخصص در امور حسبی همراه باشید .

مشاوره حقوقی حصر وراثت

تاثیر ارزش ترکه متوفی بر نحوه رسيدگي دادگاه صالح

اگر ارزش ترکه سی میلیون ریال و یا کمتر از آن باشد. دیگر دادگاه تکلیفی بر انتشار آگهی ندارد. و تنها با توجه به مدارک و مستندات ابرازی توسط درخواست کننده گواهی حصر وراثت ، اگر آنها را قوی و قابل اعتنا بداند گواهی حصر وراثت صادر می کند. ولی اگر دلایل و مستندات را کافی نداند از صدور گواهی حصر وراثت امتناع می ورزد .

در مورد متوفایی که محل اقامت آنها در روستا بوده است نیز اگر ارزش ترکه بیش از سی میلیون ریال باشد. تنها یکبار در طی یک روز ، به الصاق آگهی در معابر و مکان های عمومی اقدام ‌می شود. و اگر ارزش ترکه از سی میلیون ریال کمتر باشد بدون الصاق آگهی در مورد آن تصمیم گیری خواهد شد .

لازم به ذکر است اگر ترکه متوفی کمتر از سی میلیون ریال باشد دادگاه در سریع ترین زمان ممکن رسیدگی به درخواست گواهی حصر وراثت را شروع کرده و تصمیم خود را اعلام می نماید .

مواردی که انتشار آگهی جهت صدور گواهی تصدیق حصر وراثت لازم نیست

  1. اگر قبلا به جهت معین نبودن ورثه انتشار آگهی صورت گرفته باشد .
  2. در صورتی که قبلا برای تصفیه ترکه اقدام به آگهی شده باشد .

در این دو مورد دادگاه برای صدور گواهی حصر وراثت تکلیفی به انتشار مجدد آگهی ندارد. و با صرف درخواست ورثه و یا دیگر اشخاص ذینفع در ترکه با وجود دلایل و مستندات کافی اقدام به صدور آن می‌کند .

مواردی که دادستان حق اعتراض به گواهی حصر وراثت و درخواست گواهی حصر وراثت را دارد

  • در تمام حالاتی که دادستان تمییز دهد که متوفی وارثی نداشته و درخواست اشخاص برای گرفتن گواهی بی مبنا می باشد. این اختیار را دارد که به درخواست آنها اعتراض کند .
  • همچنین اگر گواهی حصر وراثت صادر شده باشد ، با این وجود نیز اگر دادستان تمییز دهد که متوفی بدون وارث می باشد. و آنها غیر قانونی اقدام به اخذ گواهی حصر وراثت کرده اند. باز امکان اعتراض به آن و درخواست تجديد نظر و فرجام خواهی را دارد .
  • اگر در بین ورثه متوفی اشخاص محجور و یا غائبی وجود داشته باشد. تا هنگامی که برای اشخاص مذکور قیم و امین انتخاب نگردیده است قانونگذار برای حفظ مصلحت آنان به دادستان این اختیار را داده است. که از جانب آنان  به درخواست صدور گواهی انحصار  و خود گواهی انحصار وراثت اعتراض نماید .

نحوه اصلاح گواهی حصر وراثت و اعتراض به آن

اگر بخواهیم گواهی حصر وراثت را اصلاح کنیم به این دلیل که منظور از اصلاح  این هست. که اگر در رای نقضی وجود دارد یا اشتباهی هست و یا کامل نیست آن را اصلاح کنیم.  یا اگر موردی از قلم افتاده و باید به گواهی اضافه شود. با توجه به اینکه این امور از امور حسبی هستند. و دادگاه ولو بی درخواست اصحاب دعوا مکلف به رسیدگی می باشد. پس در همان دادگاهی که گواهی را صادر کرده است اصلاح می شود . فرض کنید بعد از فوت یک نفر گواهی حصر وراثت صادر شده است و بعد از مدتی پس از صدور گواهی ، برای او فرزندی بدنیا آید. در این صورت گواهی باید اصلاح شود که در صلاحیت دادگاه صادر کننده می باشد .

لکن اگر اشخاصی بخواهند به گواهی حصر وراثت اعتراض کنند این اعتراض با فراهم بودن شرایط قانونی باید در دادگاه تجدید نظر انجام شود. که در صورت قانونی بودن اعتراض دادگاه تجدید نظر آن گواهی را نقض و گواهی دیگری با مشخصات وراث جدید صادر می نماید .

همچنین اگر دادگاه درخواست صدور گواهی حصر وراثت را رد نماید رای دادگاه قابل تجديد نظر و فرجام خواهی میباشد .

مشاوره حقوقی انحصار وراثت

نقش وکیل در اخذ گواهی حصر وراثت

در تمامی دعاوی حقوقی و کیفری و … وکلای متخصص نقشی تعیین کننده و با اهمیت در به نتیجه رسیدن دعاوی دارند . در خصوص دعوای گواهی حصر وراثت نیز همین گونه هست. وکیل انحصار وراثت می تواند با مشاوره حقوقی و اصولی شما را با حقوق و تعهدات خود در طی فرآیند اخذ و در صورت نیاز اعتراض به گواهی حصر وراثت آشنا کند.

اموال مورث را شناسایی و مالکیت او را اثبات ، در جمع آوری مدارک و مستندات شما را یاری رسانده ، امور اداری آن را دنبال کرده. و به نمایندگی از طرف شما در دادگاه حضور پیدا کند . با توجه به پیچ و خم های قانونی و حقوقی که در فرآیند اخذ گواهی حصر وراثت وجود دارد. داشتن یک وکیل درخواست حصر ورثه می‌تواند به شما اطمینان و آرامش بدهد که حق و حقوق شما و دیگر ورثه به درستی رعایت می‌شود.

سوالات شما

من به شخصی مدیون بودم که چند وقت پیش فوت شدند ، حالا وراث او برای طلب مورث خود با در دست داشتن گواهی حصر وراثت که نشان دهنده وراث بودن آنهاست به من مراجعه میکنند. نحوه پرداخت من چگونه است؟  آیا باید به هر وراث به قدر سهم او پرداخت کنم ؟ یا روش دیگری برای پرداخت دینم هست ؟

  • طبق قانون امور حسبی اگر هر یک از کسانی که گواهی حصر وراثت گرفته اند به مدیون مورث خود مراجعه و تمام طلب را از او اخذ نمایند. مدیون دیگر بری الذمه محسوب می گردد و دینی بر ذمه او نمی باشد. چه به یک نفر از وراث پرداخت گردد چه به چند نفر از آنان . و این پرداخت در مقابل تمام ورثه و ذینفع ها قابل استناد می باشد .

با سلام جناب نادری ، همسر من به رحمت خدا رفته امکانش هست شما من را برای گرفتن گواهی حصر وراثت راهنمایی کنید و درخواست ها و مدارک را برام تنظیم کنید ؟

  • بله .آدرس و شماره تلفن دفتر در سایت موجود هست ، با هماهنگی قبلی می توانید تشریف بیارید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *