وکیل توهین به زنان و دختران

وکیل توهین به زنان و دختران و مجازات های قانونی برای این جرم :  در مقالات قبلی گفتیم که توهین به دو دسته تقسیم می شود یکی توهین ساده و دیگری توهین مشدد . دلایل تشدید مجازات توهین مختلف می باشند که یکی از این دلایل ، جنسیت طرف توهین می باشد با ما همراه باشید تا به شرح جرم توهین به بانوان و دختران بپردازیم.

شما با خواندن این مقاله با مفهوم توهین به زنان ، دلایل جرم انگاری توهین به زنان و دختران توسط قانونگذار ، غیر قابل گذشت بودن جرم توهین به زنان و دختران ، شرط تحقق این جرم ، مرتکب جرم توهین مشدد ، شرایط اعمال حداکثر مجازات برای محکومین این جرم و دیگر قوانین حمایت از حقوق زنان و کودکان آشنا خواهید شد با وکیل کیفری متخصص جرم توهین به زنان و دختران همراه باشید .

وکیل توهین به زنان و دختران

توهین به زنان عزیز سرزمینمان یک موضوع کاملا پراهمیت و حیاتی بوده که به خاطر حفظ کرامت انسانی و ارزش های والای آنان ، قانونگذار اقدام به جرم انگاری آن کرده ، و به خاطر اهمیت موضوع و جلوگیری از آسیب های روانی ناشی از آن ، حفظ نظم و امنیت جامعه و … مجازات شدیدتری نسبت به توهین ساده برای آن در نظر گرفته است .

دین مبین اسلام همیشه به حفظ شان و کرامت زنان تاکید داشته و در آیات و روایات متعددی ، برابری زنان و مردان را بیان داشته و همواره آنان را به شرکت در امور اجتماعی و سیاسی تشویق نموده است .

حقوق اساسی زنان و حفظ کرامت آنان از چنان اهمیتی برخوردار است که اسناد بین المللی حقوق بشری متعددی در جهت شناسایی موضوعاتی از قبیل منع خشونت علیه زنان ، منع آزار زنان ، شناسایی حقوق فردی و خصوصی زنان و دختران ، حفظ آزادی آنان و دیگر موضوعات مختلف صادر گردیده است .

معني توهین به زنان

به کار بردن الفاظ ، رفتارها ، اشارات و هر عملی اطلاق می گردد که موجب تحقیر ، اهانت ، کاهش شان آنان در محیط هایی مثل محیط کار ، اماکن عمومی ، معابر و خیابانها ، خانه و …. می گردد .

در زیر به چند نمونه اعمال توهین آمیز نسبت به زنان بیان می گردد :

  • توهین جنسی : مثل گفتار یا رفتار هایی که جنبه جنسی داشته و موجب ناراحتی و اذیت شدن زنان گردد .
  • توهین روانی : مثل تحقیر شدن ، ترسانیدن ، انجام کارهایی جهت کاهش اعتماد به نفس آنان
  • توهین لفظی : بکار بردن الفاظی زشت و رکیک که به شان و شخصیت زنان لطمه وارد نماید . مثل ناسزاگویی و نظر های تحقیر آمیز
  • توهین جسمی : شامل اقدامات فیزیکی نظیر دست درازی

دلایل جرم انگاری توهین به زنان و دختران توسط قانونگذار به طور خاص

  1. آسیب پذیری بیشتر آنان
  2. توهین به زنان و دختران در اماکن و انظار عمومی و نظم و عفت جامعه را با اختلال مواجهه می‌کند .
  3. باعث ایجاد اختلالات روانی و آسیب های روحی برای زنان و دختران  می گردد .
  4. حمایت قانونی و به تبع آن حمایت اجتماعی از آنان

توهین به زنان و دختران یک جرم غیر قابل گذشت می‌ باشد !

گفتیم که توهین به زنان و دختران به اشکال مختلفی مثل استفاده از الفاظ رکیک و زشت و یا دست درازی به آنان و… انجام می پذیرد و به دلیل اینکه این جرم بیشتر در اماکن عمومی ، معابر و مکان های شلوغ رخ می دهد در نتیجه باعث ایجاد اختلال در نظم و عفت عمومی می گردد . لذا قانونگذار هم برای حفظ نظم و عفت عمومی و هم‌ برای حمایت از زنان این جرم را غیر قابل گذشت و دارای جنبه عمومی بیان کرده است .

شرط تحقق این جرم

برای اینکه توهین به زنان توهین مشدد محسوب گردد ، لازم است که قربانی آن یک فرد متعارف باشد. نه شخصی که به انجام آن عمل افتخار کرده و از بیان آن هیچ ابایی ندارد. یا به داشتن آنوصف به  خود می بالد .  بعنوان مثال ، استعمال الفاظ رکیک نسبت به یک زن روسپی در خیابان توهین مشدد محسوب نمی گردد .

مرتکب جرم توهین مشدد

مرتکب جرم توهین ممکن است مرد باشد یا زن ، و به صورت های زیر امکان تحقق آن وجود دارد

  • توهین زن به زن : امکان دارد یک زن به یک زن دیگر در معابر عمومی توهین نماید
  • توهین مرد به زن
  • توهین مرد به مرد
  • توهین زن به مرد

توجه داشته باشید که توهین در فضای مجازی و یا در دنیای واقعی از طرف هر شخصی که باشد جرم محسوب می گردد. نسبت خویشاوندی ، خانوادگی و دوستی تاثیری در جرم بودن یا جرم نبودن آن ندارد . مثلا حتی اگر شوهر یک خانم ، در یک مهمانی به همسر خود توهین نماید و همسر وی خواهان محاکمه او باشد مجرم شناخته خواهد شد .

اعمال حداکثر مجازات برای محکومین این جرم

با وجود دو شرط حداکثر مجازات برای مرتکبین اعمال می گردد :

  • مرتکبین از قبل برای انجام اینکار تبانی کرده باشند
  • جرم به صورت گروهی صورت گرفته باشد

در این صورت ، هر کدام از مرتکبین به صورت جداگانه به حداکثر مجازات پیش بینی شده در قانون محکوم می شوند.

دیگر قوانین حمایت از حقوق زنان و کودکان:

علاوه بر مواد مختلف قانون تعزیرات مجازات اسلامی قانونگذار به جهت حمایت بیشتر از زنان و دختران به تدوین قوانین متعددی از جمله قانون حمایت از زنان ، قانون حمایت از زنان کارگر ، قانون حمایت از زنان باردار ، قانون حمایت از زنان سرپرست خانوار و … اقدام کرده است .

سوالات شما

سلام یک نفر مداوم در اینستاگرام و تلگرام به من توهین می کند آیا امکان پیگیری آن وجود دارد ؟

  • بله امکان پیگیری می باشد و توهین مشدد محسوب می گردد.

من در یک شرکت خصوصی مشغول به کار هستم که با یک آقا همکار هستم. ولی متاسفانه ایشان همش بمن توهین می کند بنظرتون چکار کنم ؟

  • می توانید از طریق مراجع قضایی اقدام به ثبت شکایت از او به جهت توهین به زنان بکنید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *