ازدواج بدون اذن پدر

ازدواج بدون اذن پدر

وکیل ازدواج بدون اذن پدر

یکی از مسائل مهم اسلامی تشکیل و حفظ خانواده است و ازدواج کردن مهم ترین تصمیم زندگی جوانان است . در تصمیم گیری برای ازدواج اجازه پدر و مادر مهم است . طبق قانون مدنی کشور ما ، رضایت پدر یا جد پدری برای ازدواج موقت یا دائم دختر باکره الزامی است .

طبق ماده ۱۰۴۳ قانون مدنی :
«ازدواج دختر باکره اگر چه به سن بلوغ رسیده باشد منوط به اجازه پدر یا جد پدری او است .»

چرا اجازه پدر برای ازدواج دختر ضروری است ؟

به دلیل اینکه قانون مدنی ایران در بخش نکاح و طلاق غالبا از فقه مقدس اسلام گرفته شده و علما دینی لزوم اخذ اجازه پدر یا جد پدری را برای ازدواج دختر باکره لازم دانسته اند.

در چه مواردی دختر بدون اجازه پدر میتواند ازدواج کند ؟

1. اگر دختر باکره نباشد.

2. دختری که همسر وی فوت کرده یا طلاق گرفته باشد برای ازدواج مجدد به اجازه پدر نیاز ندارد .

3. اگر پدر دختر بدون دلیل منطقی و موجه اجازه ازدواج به دخترش ندهد از این رو دختر با معرفی مردی که قرار است با او ازدواج کند به دادگاه و گرفتن اجازه از دادگاه مدنی خاص می تواند به دفتر ازدواج مراجعه کرده و ازدواج خود را ثبت کند .

نکته : قبلاً در قانون قدیمی پدر برای اعلام کردن دلیل عدم اجازه خود ۱۵ روز فرصت داشت اما در قانون جدید دیگر این مهلت وجود ندارد .

4. دختری که باکرگی خود را به هر دلیلی از جمله بیماری ، رابطه نامشروع و .. از دست داده باشد برای ازدواج دیگر نیازی به اجازه پدر ندارد .

5. اگر پدر دختر به او اجازه ازدواج ندهد اما جد پدری وی این اجازه را بدهد ، دختر میتواند ازدواج کند .

ازدواج بدون اذن پدر

ازدواج بدون اذن پدر

در چه مواردی اجازه پدر برای ازدواج دختر لازم است ؟

در صورتی که دختر باکره باشد برای ازدواج موقت و یا دائم نیازمند اجازه پدر است .

نکته : اگر دختر باکره ازدواج کند و بعد از ازدواج باکره بماند و طلاق بگیرد برای ازدواج مجدد نیز نیازمند اجازه پدر است .

قابل رجوع بودن اذن پدر برای ازدواج دختر :

اجازه پدر یا جد پدری برای ازدواج دختر قابل رجوع است به این گونه که آنها می توانند امری که به آن اذن و اجازه داده‌اند را تغییر دهند و اگر دختر بدون اذن آنها ازدواج کند عقد وی غیر نافذ است .

نکته : اذن ازدواج به شخص دیگری ، واگذار نمی شود برای مثال پدر دختر ، نمی تواند اجازه ازدواج را به برادرش واگذار کند .

وکیل ازدواج بدون اذن پدر :

ازدواج دختران بدون رضایت پدرانشان از امور حقوقی است که نیازمند مشورت و راهنمایی وکیل و یا مشاور حقوقی است زیرا آنها با تجربیات و دانایی خود در این زمینه به بهترین شکل می توانند از حقوق موکل دفاع کنند . در صورت نیاز به وکیل متخصص حقوقی از طریق راه های ارتباطی با وکیل نادری تماس حاصل فرمایید .

76 پاسخ
  1. مونا
    مونا گفته:

    سلام وقتتون بخیر من یه دختر 23 ساله و دوشیزه هستم
    میخوام ازدواج کنم. پدر و مادر من با هم متارکه کردن و وقتی که رفتم وقت بگیرم برای عقد گفتن باید اذن پدر باشه. الان پدر من قوچان یکی از شهرستان های مشهد ساکنه. من رفتم دادگاه که به من گفتن مراحل قانونی رو باید طی کنی که اونم به احتمال زیاد 4 ماه طول میکشه.
    رفتم از مراجع قانونی اقدام کردم که بتونم اذن پدرم رو بگیرم و اونا هم گفتن که ممکنه کمتر از دو هفته طول بکشه
    به نظر شما این اذن پدر برای ازدواج دختر 23 ساله تو چه مدتی گرفته میشه؟ به مدت 4 ماه یا کمتر از 2 هفته؟
    میشه راهنماییم کنید. با تشکر

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      سلام – معمولا بستگی به شعبه ای داره که دادخواست ثبت شده ، ممکنه 2 هفته و یا بیشتر وقت رسیدگی صادر بشه براتون.

      پاسخ
    • رامین
      رامین گفته:

      این بی عدالتی در حق زنان ایرانی یا دیگر کشورهای منطقه هست که در دنیای مدرن بر مبنای قوانین عصر جاهلیت رای صادر می کنند عجیب هست که خانمی با تحصیلات دکترا و بالای ۳۰ سال سن برای ازدواج هنوز نیازمند اجاره پدرش هست تنها راه حل این هست زنان دیگر به مردان اجازه ندهند درباره باکرگی آنها تصمیم بگیرند در حالیکه اکثریت مردان روابط پیش از ازدواج زیادی را تجربه کرده اند به جای نام گذاری رابطه نامشروع باید از اسم رابطه پیش از ازدواج در بحث های روانشناسی حقوقی و فلسفی استفاده کرد باکره بودن یا نبودن یک امر کاملا شخصی هست و کسی که به برابری و حقوق بشر احترام می گذارد هرگز حق ندارد درباره آن تصمیم بگیرد و بر مبنای آن حکم صادر کند

      پاسخ
      • SMN
        SMN گفته:

        درود بر شما رامین عزیز. چقدر انسان فهمیده ای هستید.بنده نیز با نظر شما به شدت موافقم.

        پاسخ
      • shahan
        shahan گفته:

        سلام جناب اقای رامین عزیز احسنا به شما
        تشکر فراوان خدمت شما بنده هم موافقم با نظریه شما

        پاسخ
  2. مهدیه
    مهدیه گفته:

    سلام.وقت بخیر.ما ی آشنایی داریم ک پدر و مادرش جدا شدن.سرپرستی بچه ها با مادرشونه.الان دختر میخاد ازدواج کنه ب اذن پدر نیاز داره،اما پدرش اصلا نیس،چند ساله هیشکی ازش خبر نداره.چون معتاد بوده،اصلا نمیدونیم زنده س یا فوت شده.راهکارتون چیه؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      به دادگاه‌ خانواده‌ مراجعه کرده و با شرح موضوع برای قاضی دادگاه، بصورت نیابتی ، اذن پدر را توسط حکم دادگاه اخذ می نمایید.

      پاسخ
  3. مهدخت
    مهدخت گفته:

    سلام
    من 33 سالمه و دانشجوی دکترا هستم و 3 ساله میخوام ازدواج کنم وخانواده ام نمیذارن و پسر شرایطی که میخواستن رو هم فراهم کرده ولی اینا میگن نه . من برای ازدواج چیکار کنم بدون اذن پدر

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      شما به دادگاه خانواده مراجعه کرده‌ و با شرح موضوع برای قاضی دادگاه‌ که پدر من بطور غیر موجه و ناصحیح مخالف ازدواج من هست، حکم دادگاه مبنی بر ازدواج بدون اذن پدر را می گیرید.

      پاسخ
  4. رهگذر
    رهگذر گفته:

    با سلام
    من یه دختر ۲۹ ساله و دانشجوی دکترا
    متاسفانه پدرم فوت کرده و بعد از ۵ سال آشنایی و رفت و آمد با یک آقا در مراسم خواستگاری خانواده من کاملا به دلایل غیر منطقی و از سر لج بازی اسرار به این دارن که ما ازدواج نکنیم لازم به یادآوری هست که ما صیغه محرمیت هم در حضور خانواده داریم.
    الان برای ازدواج شرط اذن بردار بزرگ من یا مادرم هست یا نه؟
    ممنون از راهنمایی تون

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      اذن در ازدواج مختص به پدر است و هیچ احد دیگری حق ندارد در این مساله ورود پیدا کند حتی مادر.

      پاسخ
      • علی
        علی گفته:

        سلام میخواستم بدونم که اگر دختری بخواهد برای اینکه با کسی که دوست داره و خانوادش مخالف هستن بعد از اینکه دادخواست بده باید ازمایش هم بده یا خیر برای اینکه باکرگی معلوم بشه!!

        پاسخ
  5. افسانه
    افسانه گفته:

    سلام من دختری ۳۱ ساله هستم . کارشناسی ارشد و سرکار میرم . با پسری میخوام ازدواج کنم سرکار میره و حقوق ۵ میایون تومان میگیره و ماشین داره و پس اندازی داره ولی خانه نداره . میتونه جایی رهن اجاره کنه . پدرم و برادرام مخالفت کردن که خانه نداره و اختلاف طبقاتی و درآمدش کمتر از ده میلیون هست . من چکار کنم ؟؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      ابتدا باید عرض شود که ازدواج شما به برادرانتان ربطی ندارد و آنها حقی در اذن ازدواج ندارند و تنها پدر است که حق دارد اذن در ازدواج برای دخترش بدهد. از ظاهر امر هویداست که دلایل شما متقن و منطقی است و دلایلی که پدر شما عنوان کرده است رنگ و بوی غیرمنطقی به خود دارد. فلذا در این حالات توصیه میشود که به دادگاه خانواده محل سکونت خود رجوع کرده و با استفاده از حکم دادگاه اذن در ازدواج را دریافت کنید. هرچند به شما بانوی سرزمینم عرض میکنم که این امر شاید موجب اختلافاتی در ابتدای زندگی شما شود و از شما خواستارم به تمام جوانب کار فکر کنید.

      پاسخ
  6. سالومه
    سالومه گفته:

    سلام من دختر ۲۳ ساله هستم ۲ سال پیش عقد دائم کردم و توهمون عقد جدا شدم و داخل سند طلاق هم ذکر شده غیر مدخوله اما الان باکره نیستم و میخوام ازدواج کنم ایا اجازه پدر لازمه؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      غیرباکره بودن خود باید براساس سند و مدرک قانونی باشد. شما میتوانید با مراجعه به پزشکی قانونی و طرح این مبحث، اقدام به گواهی غیرباکرگی بگیرید و با در دست داشتن آن گواهی و مراجعه به دفترخانه ازدواج، میتوانید بدون اذن پدر ازدواج مجدد بنمایید.

      پاسخ
  7. مروارید
    مروارید گفته:

    سلام من ۲۵ سالم هست پدر و مادرم بخاطر اعتیاد شدید و سوزن و رفتار غیر عادی پدرم از هم ۲ هست جدا شدن و منو مامانم و داداشم اصلا باهاش ارتباط نداریم در صورتی که پدرم مزاحمت ایجاد میکنه دست به چاقو هست و کلا ی آدمی هست که از نظر عقلی صلاحیت نداره و لجبازه و دنبال دردسر و من الان میخوام ازدواج کنم باید اجازش باشه ما اصلا میترسیم ازش و دوست نداریم باهاش روبه رو بشیم الان گفته رضایت میدم اما میخواد منو ببینه اما ما ازش میترسیم و فایده هم نداره چون آدمیه که فکر میکنه ما کارمون گیرش هست مارو رو دستش بچرخونه با این اوصاف برم دادگاه حق به کی داده میشه چقدر زمان میبره

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      زمانی که پدر اذن در ازدواج میدهد نیازی به حکم دادگاه و پروسه زمان بر آن وجود ندارد. به شما توصیه میشود او هر که باشد هر خلافی هم کرده باشد باز پدر شماست و خون او در رگ های شما جاریست. به شما توصیه میشود که از در مهربانی و صفا و صمیمیت با پدر خود به صحبت بنشینید.

      پاسخ
  8. M.yh
    M.yh گفته:

    من ۱۹ سالمه و خانواده گیری دارم و با کسی ۵ ساله دوستم میتونم بدون اجازه پدرم ازدواج کنم؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      سوال شما کامل و شفاف مطرح نشده است و لطفاً بیان بفرمایید که منظور از گیر بودن خانواده شما چیست؟

      پاسخ
  9. shima
    shima گفته:

    سلام من 20سالمه و پدرو مادرم ازهم جداشدن و من 15سال پدرمو ندیدیم و هیچ ارطباتی بااون نداشتم مادرم منو بزرگ کرده و خرج زندگی منو داده متاسفانه پدرم زندس واگه بخوام ازدواج کنم میخوام که مادرم رضایت ازدواجمو بده نه پدرم.توی تمام زندگیم هیچ مسئولیتی بعهده نگرفته وپدری نکرده…من باید چیکار کنم که رضایت ازدواجمو به مادرم واگذارکنم؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      طبق قانون، پدر ولی قهری محسوب شده است و بودن یا نبودن او این قاعده را عوض نمیکند و در هر صورت با زنده بودن پدر، نمیتوان از اذن او در ازدواج دختر صرف نطر کرد. مادر شما درست است که اصطلاحاً حق پدری بر گردن شما دارد و برای شما هم پدر بوده است و هم مادر ولی باید خاطر نشان کرد که حتی در صورتی که پدر فوت کرده باشد، مادر هیچ حقی در اذن ازدواج برای دختر نخواهد داشت. به شما توصیه میشود که در صورت توجیهات غیرمنطقی پدر خود مبنی بر عدم اذن ازدواج با پسر مورد علاقه خود، به دادگاه خانواده رفته و دلایل خود را برای ازدواج ذکر کرده تا از طریق حکم دادگاه ازدواج شما به سرانجام برسد.

      پاسخ
  10. Ghazal
    Ghazal گفته:

    سلام من نامزد دارم ولی عقد نیستیم الان پدرم اجازه به ازدواج من نمیدهد و من باکره نیستم میشه بگید باید چیکارکنم

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      دختر در صورت باکره نبودن میتواند بدون اجازه پدر ازدواج کند و ازدواج او صحیح و نافذ است.

      پاسخ
  11. faezeh
    faezeh گفته:

    باسلام
    دختر و پسری در یک دفتر خانه ای مبادرت به انعقاد نکاح میکنند و دفتر خانه به اشتباه اذن پدر دختر را ( دختر دوشیزه ) اخذ نمی کنند و پدر دختر وقتی متوجه این موضوع میشه میاد تو دادگاه خانواده به طرفیت دخترش و به اصطلاح همسر دخترش تقاضای ابطال عقد نکاح رو میکنه و استدلالش اینه که چون دخترم دوشیزه بوده این موضوع هم تو عقد نامه تصریح شده منتهی اجازه من را نداره و سر دفتر ازدواج و طلاق بدون اجازه و لحاظ اینکه اذن من را رعایت کند مبادرت کرده به بحث انعقاد عقد نکاح و من تقاضای ابطال این عقد را میخواهم.

    با توجه به گفته های بالا میخواستم بدونم همچین قضیه ای حکمش چیه؟آیا پدر میتونه کاری کنه؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      قاعده کلی و اساسی این است که ازدواج دختر باکره بدون اذن و اجازه پدر درست و صحیح نیست و ازدواج رخ داده غیرنافذ است و نیاز به اذن پدر دارد. حال این ازدواج بدون اذن، چه از روی اشتباه اتفاق افتاده است چه از روی قصد و عمد اتفاق افتاده باشد در هرصورت غیرنافذ است.
      اگر امکان دارد بصورت دوستانه با پدر خود بر سر میز مذاکره بنشینید در غیراینصورت اگر دلایل پدر برای ازدواج غیرمنطقی باشد میتوانید از طریق دادگاه خانواده اقدام به اخذ اذن از سوی قاضی محترم دادگاه کنید.

      پاسخ
  12. پیام ن
    پیام ن گفته:

    سلام
    خسته نباشید
    اگر پسر و دختری با استفاده از گواهی عدم بکارت جعلی در یک شهرستان دور عقد کنند و بعد پدر دختر متوجه بشه، آیا می تونه از طریق قانونی عقد رو باطل کنه؟ وضعیت شرعی این عقد چیه؟
    ممنون

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      در صورت امکان به شکلى رضایت پدر دختر را جلب کنید، در غیر اینصورت عقد ازدواج رخ داده اشکال دارد و اگر ازدواج موقت باشد پسر باقیمانده مدّت را باید ببخشد و از همدیگر جدا شوند و اگر ازدواج دائم بوده است دختر را باید طلاق دهد.

      پاسخ
  13. N
    N گفته:

    سلام دختری ۲۳ ساله هستم با ی اقایی ۳۲ ساله در رابطه هستم
    ایشون زن دارن ولی با زنشون مشکل دارن سر مهریه و هنوز جدا نشدن
    ضمناََ ابن اقا باکرگی بنده روگرفتن
    میخواستم بدونم ایا میشود که باهم ازدواج کنیم؟
    درضمن پدر بنده اصلا رضا نمیدهد ب ازدواج

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      دختر در صورتی که باکره نباشد میتواند بدون اذن پدر خود با مرد دلخواه خود ازدواج کند حال فرقی ندارد که باکرگی از طریق مشروع گرفته شده باشد یا از طریق نامشروع باکرگی دختر گرفته شده باشد.
      نکته دیگر اینکه در صورتی که مرد همسر اول داشته باشد، باید با اذن همسر اول خود اقدام به ازدواج کند هرچند این اقدام تأثیری در ازدواج دوم او نمی گذارد اما برای همسر اول حق طلاق ایجاد میکند.

      پاسخ
  14. Reza
    Reza گفته:

    سلام من با دختری ۳ سال هست ارتباط دارم ، پدر ایشون اجازه ازدواج نمیدن ، به دلیل اینکه ما از ۲ قوم متفاوت هستیم .
    و ایشون میگن دوست ندارن دخترشون با عرب ازدواج کنه .ما همدیگه رو دوست داریم .من شرایط مهاجرت کاریم اوکی شده ،خواستم بدونم ایشون میتونن بدون اینکه خانوادشون بفهمن با من ازدواج کنن ، و به خانواده بگن تنها دارن مهاجرت میکنن؟ در ضمن ایشون باکره نیستن.

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      در صورت عدم باکره بودن دختر، ازدواج بدون رضایت پدر کاملاً قانونی است اما به شما توصیه میشود تا آنجا که راه دارد از رضایت خانواده دختر بهره‌مند شوید.

      پاسخ
  15. HMD
    HMD گفته:

    سلام خوب هستین من پسری ۲۰ ساله با شغل و درامد خوبی هستم ن معتادم ن چیزی مریضی دارم خونه ام طبقه بالای پدرم هست من دختر خانومی رو از تهران میخام و پدر ایشون راضی نیست دختر خانوم هم راضی هست ک با من ازدواج کنه اما پدر ایشون راضی نیست باید چیکار کنیم؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      ابتدائاً شما باید از رضایت دخترخانم برای ازدواج کاملاً اطمینان حاصل کنید.
      دوماً در صورتی که دختر خانم با شما همدل و همصدا است، با پدر او بصورت کاملاً مسالمت آمیز و در حضور خانواده دو طرف، به گفتگو بنشینید و دلایل او را برای عدم ازدواج به دقت گوش دهید و فکر کنید.
      در آخر در صورتی که دلایل پدر غیر موجه و غیرمنطقی بود به دادگاه خانواده رجوع کرده و بوسیله اذن قاضی محترم دادگاه اقدام به ازدواج کنید.

      پاسخ
  16. P
    P گفته:

    سلام مادر پدرم سال هاست که از هم جدا شدن پدرم معتاد و سال هاست ک من ندیدمش و هیچ خبری ازش ندارم و حتی نمیدونم زندس یا خیر
    و میخواهم ازدواج کنم میشه بدون اذن پدر عقد کنم اگه نخواهم ب دادگاهم برم

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      دختر تا زمانی که پدر و جدپدری او زنده باشد حق ندارد بدون اجازه آنها ازدواج کند. بدین سبب تا زمانی که گواهی فوت هیچکدام از افراد مذکور به دفترخانه ارائه نشود دفتر ازدواج حق ثبت ازدواج را ندارد.
      بنابراین شما ابتدا باید گواهی فوت فرضی پدر را از طریق دادگاه اخذ کنید و سپس اقدام به ازدواج کنید.

      پاسخ
  17. آنا بزمی
    آنا بزمی گفته:

    باسلام دختری30ساله هستم یکبار عقدناموفق داشتم و باکره هستم،درحال حاضر خواستگاری دارم که خانواده بدون دلیل منطقی مخالفت میکنن(ضمن اینکه عقد اول هم به اجبار اونها بود و خودشون هم باعث طلاقم شدن)برای کسب اجازه از دادگاه آیا برای پدرم ابلاغیه ارسال میشه یا خیر؟ضمن اینکه پسر کار،درآمد بالا،منزل و بدون هیچگونه سو سابقه هست

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      دختر تا زمانی که باکره است برای ازدواج خود از پدر خویش باید اجازه بگیرد حال ازدواج اول باشد یا ازدواج دوم.
      در صورتی که پدر بدون علت موجه و غیرمنطقی با ازدواج دختر خود مخالفت کند دختر می‌تواند از دادگاه خانواده به نیابت از پدر، اذن در ازدواج بگیرد. البته دادگاه محترم برای پدر ابلاغیه ارسال میکند تا اظهارات و دلایل پدر را برای مخالفت با ازدواج دختر استماع کند.

      پاسخ
  18. Hamed
    Hamed گفته:

    سلام.من با دختری که همدیگه رو دوست داریم و قصد ازدواج داریم نامزد کردم ولی صیغه محرمیت نخوندیم.آیا میتوان بدون اجازه پدر دختر صیغه محرمیت بخوانیم?در ضمن دختر باکره هست.

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      قاعده معروف حقوقی است که دختر بدون اجازه پدر نمی‌تواند ازدواج کند و این قاعده هم شامل صیغه محرمیت می‌شود.

      پاسخ
      • S
        S گفته:

        سلام من قصد ازدواج با پسری که دوساله باهم دوستیم و همو دوست داریم رو دارم
        همه چیزشم واسه شروع یه زندگی تکمیله فقط مشکلی که داریم اینه که شهر دیگه هستن و پدرم راضی نمیشه من ازشون دور باشم و میگه دوست ندارم با غریبه ازدواج کنی
        اگه به دادگاه مراجعه کنم و توضیح بدم واسشون به نظرتون دلیل پدرمو منطقی میدونن یا غیر منطقی؟
        آیا حقو به من میدن؟

        پاسخ
        • Naderi
          Naderi گفته:

          سلام. این موضوع کاملا بستگی به رویه قضایی شعبه ارجاع شده دارد و باید دید قاضی محترم با توجه به قراین و شواهد و عرف موجود چه حکمی را صادر خواهد کرد.

          پاسخ
  19. سجاد
    سجاد گفته:

    سلام خسته نباشید
    من ۱۷ سالمه و میخوام با دختری که چند ماهی ازم کوچیک و پدرش فوت شده دور از چشم همه ازدواج کنم آیا امکان پذیر است؟! اگه میشه شرایطش چجوریه؟!

    پاسخ
  20. مریم
    مریم گفته:

    سلام من دختر ۱۹سالم یه اقا پسری رو دوست دارم وپدرم به شدت مخالفت میکنن میخاستم بدونم اگه عقد موقت کنم این عقد درسته یا ن؟!
    و اینکه من باکرم

    پاسخ
  21. Zaŕi
    Zaŕi گفته:

    سلام وقت بخیر
    من ۱۹ سالمه و میخوام ازدواج کنم .پدرم اجازه ازدواج با شخصی رو که خودم انتخاب کردم رو نمیده
    البته ایشون یکبار نامزد بدون ب مدت ۶ماه ب دلایلی جدا شدن. من دلیل منطقی از پدرم جهت رد این شخص رو نشنیدم فقط گفتن من از این ادم خوشم نمیاد . یکی دوبار بحث ازدواجشون رو پیش کشیدن ک گفتم من مشکلی با این بحث ندارم . خاستگار بنده چنیدن بار خودش اومده خانوادش پدرش برادراش مادرش همگی برای امر خیر تشریف اوردن . اما پدرم رضایت نمیده.
    ممنون میشم کمکم کنید 🥺🙏🏻

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      همانطور که شما اشاره فرمودید اگر پدر بعلت ناموجه، اجازه ازدواج دختر با مرد مورد علاقه‌اش را نمی‌دهد دختر میتواند از طریق دادگاه اقدام کرد.

      پاسخ
  22. alireza
    alireza گفته:

    سلام خسته نباشید اگر پدر و مادر دختر طلاق گرفته باشن و بعد پدر فوت کرده و مادر ازدواج مجدد کرده باشد دختر میتواند با اجازه مادر ازدواج کند؟!

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      سلام. دختر دوشیزه و باکره تنها و تنها با اجازه پدر خود به شرطی اینکه در قید حیات باشند می‌تواند ازدواج کند و در قانون اجازه مادر ذکر نشده است.

      پاسخ
      • رهگذر
        رهگذر گفته:

        سلام خسته نباشید من با خانومم چون پدرش اجاززه نمیداد صیغه ی ۹۹ساله کردیم الان خانومم باکره نیست من ایرانی هستم خانومم اتباع افغانی الان بخایم بریم دادگاه حکم چی میدن باید چیکار کنیم

        پاسخ
  23. محمد
    محمد گفته:

    سلام من با دختری که الان هفت سال باهاش دوستم و تصمیم گرفتیم که ازدواج کنیم ولی خارج از ایران زندگی میکنه و ايرانيه ولی خانوادش ب شدت مخالف ازدواجن و ميگن يه چیز بی معنيه اسم بره تو شناسنامه ميتونين کنار هم همینجا زندگی کنین ولی خانواده من قبول نميکنن ، اون دختر هم مونده بدون اج ازه پدرش نميتونه بیاد ،میخوام بدونم تو این شرایط میتونه بدون اذن پدر ازدواج کنه

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      ازدواج سفید پدیده‌ای مذموم و نکوهیده شده و نابهنجاری مرسوم در جامعه است و پیشنهاد خانواده دختر برای این عمل نابهنجار نادرست و خلاف قانون می‌باشد. فلذا اگر پدر دختر به دلایل ناموجه و غیرقانونی مانع ازدواج دخترشان با شما می‌شوند دختر خانم می‌تواند از طریق کنسولگری‌های واقع در خارج از کشور، اقدام به اجازه دادگاه برای خروج از کشور و همچنین از طریق حکم دادگاه اقدام به ازدواج با پسر مورد علاقه خود کند.

      پاسخ
      • نیما
        نیما گفته:

        ازدواج سفید ممکنه با قوانین سازگار نباشه، ولی مذموم ، نکوهیده یا ناهنجاری تلقی نمی شود ، زمانی که که دو نفر با توافق و رضایت هم در کنار هم زندگی می کنند و به کسی آسیب نمی زنند ناهنجار شمردن آن خلاف عقل و منطق خواهد بود .بهتر است نگاهی به جوامع توسعه یافته داشته باشین و ببینید که باهم بودن در زیر یک سقف نیاز به این همه قوانین و عرف های غلط و دست وپاگیر ندارد.

        پاسخ
  24. عباس
    عباس گفته:

    با عرض سلام
    در صورت حاضر نبودن پدر در محل زندگی آیا می توان تلفنی یا مکتوب رضایت پدر را برای ازدواج دخترش گرفت
    اینطور بگم : آیا اذن تلفنی و یا مکتوب هم برای ازدواج دختر کفایت میکند ؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      اذن پدر به هر نحوی قابل قبول است. چه بصورت حضوری باشد و چه بصورت غیرحضوری باشد. اگر بصورت غیرحضوری است مانند مکاتبه یا تلفنی، باید مدارکی مثبت این امر که خود فرد پدر این اجازه را داده است وجود داشته باشد. بطورمثال اگر اجازه بصورت کتبی است باید از طریق دفترخانه اسناد رسمی و در حضور مأمور دولت این امر اتفاق افتاده باشد تا بتوان آن اجازه کتبی موجب اذن در ازدواج دختر شود.

      پاسخ
  25. mr.pori
    mr.pori گفته:

    من ۳۰ سالمه وبا دختری ۲۶ ساله ۷ ساله تو رابطم.رفتم خواستگاری پدرش شرط گذاشت خونه ماشین و حق طلاق ب نام دخترش کنم منم قبول نکردم. حالا خانوم خودش میخاد بدون اذن پدر ازدواج کنه بریم دادگاه،ب پدرش ابلاغ میشه؟چون خیلی میترسه ازش نمیخاد رودرو شن؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      ازدواج با دختر باکره نیازمند اذن پدر است. تنها در صورتی دختر باکره می‌تواند بدون اذن پدر اقدام به ازدواج کند که یــــا پدر و جدپدری نداشته باشد یـــا اینکه دلایلی که پدر برای عدم ازدواج دختر خود ارائه می‌کند از سوی دادگاه محترم ناموجه باشد. بنابراین دادگاه خانواده به پدر دختر از طریق سیستم ثنا ابلاغیه ارسال خواهد کرد تا نظرات و اظهارات پدر را استماع کند.

      پاسخ
  26. فرزانه میری
    فرزانه میری گفته:

    سلام من پدرومادرم ازهم جداشدن میخواهم ازدواج کنم ولی پدرم حاضرنیست بیاد محضر ازطریق دادگاه هم از دستش شکایت کردم میخواهم بدونم اگر در جلسه اول دادگاه حاضر نشود قاضی چ حکمی صادر میکندچون پدرم کارتن خواب است من مطمئنم اصلا در دادگاه حاضر نمیشودممنون میشوم راهنمایی کنید

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      سلام
      دختر در امر ازدواج طبق حکم قانون باید اجازه پدر خود را دریافت کند ولی این حکم نمی‌تواند موجبات سوءاستفاده را فراهم کند. بعبارت دیگر اگر پدر حاضر به اجازه دادن یا عدم اجازه دادن ازدواج دخترش نشود طبق قانون این حق از وی ساقط می‌شود و دادگاه این امر را برعهده می‌گیرد.
      از سوی دیگر اگر پدر بدلیل ناموجه و غیرمنطقی مانع ازدواج دختر با مرد مورد علاقه‌اش شود بازهم این حق از وی ساقط خواهد شد.

      پاسخ
  27. Atena
    Atena گفته:

    سلام وقت بخیر
    خواندن صیغه محرمیت توسط طرفین(دختر یا پسر) بدون اجازه پدر و درحالی که دختر باکره است ، صحیح است؟
    اگه صیغه محرمیت خوانده شود باطل و حرام است یا خیر؟
    اگر صیغه با توجه به شرایط مذکور جاری شود ،و رابطه جنسی برقرار شود ، رابطه نامشروع می‌باشد؟

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      بطورکلی پسر و دختر می‌توانند خودشان رأساً بدون اینکه عاقدی را به خدمت خود بگیرند اقدام به خواندن و جاری شدن صیغه محرمیت کنند و هیچ منع قانونی از این بابت وجود نخواهد داشت و محرمیت کاملاً درست و صحیح می‌باشد.
      اما اگر دختر باکره باشد و اقدام به ازدواج کرده باشد عقد و ازدواج صورت گرفته غیرنافذ است بعبارت دیگر نه ازدواج رخ داده صحیح است و نه باطل است.
      حالیه اگر پدر دختر ازدواج رخ داده را اذن دهد ازدواج و محرمیت صحیح است اما اگر اجازه ندهد ازدواج رخ داده باطل می‌شود و دختر و پسر بعد از عدم اجازه پدر دختر باید از یکدیگر طلاق بگیرند؛ زیرا اگر رابطه‌ای بعد از آن برقرار کنند این رابطه در حکم زنا می‌باشد.

      پاسخ
  28. حسینی
    حسینی گفته:

    سلام من ۲۳ سالم هست و قصد ازدواج دارم ۶ ماهه میخام ازدواج کنم پدر بنده همش مخالفت میکنه و منو تهدید ب مرگ کرده از پسر تعداد بالایی سکه میخاد تا منو مث برده بفروشه من موندم واقعا چیکار کنم در کنار این موضوع کلی تهمت و اتهمات بدی ب من میزنن

    پاسخ
  29. سیما
    سیما گفته:

    اگر دختر باکره نباشد و با آن کسی که رابطه داشته پرونده زنا به عنف یا رابطه نامشروع داشته باشد و پدر دختر شکایت کرده باشد آیا دختر می‌تواند بدون اذن پدر بدون اینکه کسی متوجه بشه عقد کند

    پاسخ
    • Naderi
      Naderi گفته:

      بطورکلی دختری که باکره نیست در امر ازدواج آزاد است و نیاز به اجازه پدر نخواهد داشت و با هر مردی که مورد علاقه خودش است میتواند ازدواج کند.

      پاسخ
  30. هعیی روزگار
    هعیی روزگار گفته:

    این بی عدالتیه یعنی چی اذن پدر و مادر و جد و پدر جد باکره یا با پنیر آقا یعنی چی جوان ها تو زندگی خودشون حق ندارن همه حق انتخاب دارن

    پاسخ
  31. حميد
    حميد گفته:

    درود
    با توجه ب قانون مصوب و فرمايش شما اگر بانويى ب هر دليلى دوشيزه نباشد حكم اذن پدر ساقط خواهد شد.
    اما ما ب هر دفترخانه اى ك مراجعه ميكنيم جواب ميدن نامه از دادگاه بياريد لطفا راهنمايى كنيد چطور بايد دفاتر را مجاب ب اجراى صيغه عقد كنيم؟
    با سپاس

    پاسخ
  32. مینا
    مینا گفته:

    سلام بنده ۳۷ سالم هست و دوشیزه نیستم و در دوران نامزدی هستم و الان پدرم میگویند حق عقد با طرف مقابل را نداری. ب محضر مراجعه کردیم اما میگویند باید نامه اذن پدر ازدادگاه بگیرید . وقتی دوشیزه نیستم طبق قانون اذن پدر جایز نیست . باید چکار کنم برای مراجعه ب محضر و مجاب کردن مسئول دفترخانه

    پاسخ
  33. Azi
    Azi گفته:

    سلام وقت بخیر من یه دختر 28 ساله هستم و دوشیزه هم نیستم
    پدرم ازدواج مجدد کرده و رفته چند سال یکبار میادو یه سر میزنه میره از لحاظ شخصیتی آدمی نیست ک شرایط حضور. در مراسم خاستگاری و عقد رو داشته باشه
    من برای کدوم موردم راحت تر میتونم بدون اذن پدر ازدواج کنم
    برای نداشتن باکرگی باید مدرک و شرایط خاصی طی کنم؟ یا اعلامش به عاقد کافیه؟
    اگر نمیتونم از این راه به دادگاه بگم این آقا اصلا نیست و پدری نکرده برای گرفتن مدرک کافیه؟
    ممنون میشم راهنمایی کنید

    پاسخ
  34. Shad
    Shad گفته:

    سلام خسته نباشید.
    دختری ۳۰ ساله هستم ، با اقایی ۴ سال هست ارتباط دارم ایشون دارن تحصیلی مهاجرت کنن، و ما میخواییم عقد کنیم که بتونیم با هم بریم.
    پدر من اجازه ازدواج با ایشون رو نمیدن چون عرب زبان هستن.
    باکره نیستم ولی هر دفتری مراجعه کردیم گفتن که جرات انجام چنین عقدی رو ندارن.
    خواستم بدونم اگر بخوام نامه از دادگاه بگیرم ، ایا پدرم مطلع میشن؟ مثلا از طریق سامانه ثنا.؟

    پاسخ
  35. گل لاله
    گل لاله گفته:

    سلام
    با عرض ادب و احترام
    از لحاظ شرعی وقتی یه دختری بکارت خود را به دلیلی غیر ازدواج از دست داده باشد، برای ازدواج حتما اذن پدر رو میخواد از هر کارشناس دینی هم که میخواید بپرسید

    پاسخ
  36. M
    M گفته:

    دختری هستم بالای ۳۵سال مجرد هستم ازدواج نکرده ام ولی باکره نیستم یک سالی هست ولی خانواده آن نمی‌دانند حالا چطور بدون اذن پدر میتونم ازدواج کنم نمیخوام بفهمن که باکره نیستم

    پاسخ
  37. Faramarz
    Faramarz گفته:

    سلام وقت بخیر
    منو نامزدم 2ساله با اجازه پدر مادر دو طرف صیغه کردیم که الان خانواده خانومم راضی به محضری کردن نیستند و خانومم باکره نیست الان
    میخوایم محضری کنیم میخواستم ببینم آیا میشه بدون اجازه پدر محضری کنیم

    پاسخ

تعقیب

    دیدگاه خود را ثبت کنید

    تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
    در گفتگو ها شرکت کنید.

    دیدگاهتان را بنویسید

    نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *