وکیل الزام به تمکین + نمونه دادخواست

وکیل الزام به تمکین ، روش های اثبات و مراحل قانونی شکایت : شاید از خود بپرسید تعریف قانونی تمکین چیست؟ تمکین در واقع عبارت است از پیروی کردن زوجه (زن) در انجام وظایف زناشویی و سکونت و ماندن در منزل مشترک و حسن رفتار در زمینه ی مبانی خانواده. تمکین را به صورت عام و خاص به کار می برند. در حالت عام به معنای اطاعت کردن زن از شوهر و در حالت خاص به معنای ناظر بر روابط زناشویی می باشد. همچنین وکیل الزام به تمکین در پیشرفت دعاوی مربوطه به تمکین کمک چشمگیری خواهد کرد.

حال اگر زوجه (زن) نسبت به وظایف قانونی خود بی توجه باشد، برای این تخلف از نظر قانونی چه ضمانت و قانونی وجود دارد؟ وکیل خانواده با در نظر گرفتن حقوق زوج و زوجه طبق قوانین جمهوری اسلامی ایران میتواند روند پرونده را سرعت ببخشد.همچنین وکیل الزام به تمکین در پیشرفت دعاوی مربوطه به تمکین کمک چشمگیری خواهد کرد.

عدم تمکین زن چه چیزهایی را قابل اجرا می کند؟

در صورت عدم تمکین زوجه چه ضمانت اجرا ها و کارهایی برای مرد قابل اجراست؟ موارد زیر بیانگر اینها هستند.

عدم استحقاق نفقه

این مورد بدین معنی است که چنانچه زوجه از وظایف زوجیت خود سرباز بزند، همسر می تواند به او نفقه پرداخت نکند. این اصل مطابق با ماده (1108) قانون مدنی کشور است. که این کار زن، موجب سلب پرداخت نفقه ی او خواهد شد. البته چنانچه این مساله، دارای عذر موجه باشد این ماده قابل اجرا نیست و زن پرداخت نفقه را از دست نمی دهد. از جمله این موارد موجه، حق حبس، بیماری واگیردار شوهر، بیماری زوجه، اختیار مسکن جداگانه، در سفر بودن و غیره می باشد.

اجازه ازدواج مجدد

در مواردی که زوجه عدم تمکین کرده و دادگاه نمی تواند بر او الزام کند، این حق را به شوهر میدهد که درخواست ازدواج مجدد را داشته باشد.

طرح دعوای الزام به تمکین

از دیگر ضمانت های قابل اجرا برای زوجه ای که عدم تمیکن کرده است این است که طرح دعوای الزام به تمکین علیه او از جانب مرد درخواست می شود و اگر زوجه از اجرای این حکم سرباز بزند، ناشزه محسوب خواهد شد.

محروم کردن زن از نصف دارایی

زوجه ای که تمکین همسر را برآورده نکرده است و مرد درخواست طلاق داده، چنانچه برای دادگاه، سو اخلاق و رفتار زوجه مشخص شود، زوجه را از نصف دارایی که در سند ازدواج ثبت شده است، محروم می کنند که این مورد نیز توسط وکیل الزام به تمکین قابل پیگیری می باشد.

البته در این موارد بهتر است که مشاوره خانواده سعی در برطرف شدن درگیری ها و دلخوری ها میان زوج و زوجه بکند. در صورتیکه در راههای پیش رو گرفته موفق نشد و راهی نماند، به درخواست دادن اقدام می نماید. این وکیل الزام به تمکین است که شانس بهتر شدن شرایط را برای شما فراهم خواهد کرد.

موارد موجه عدم تمکین زوجه

  1. در صورتیکه مرد دچار امراض مقاربتی شده باشد طبق ماده 1127 قانون مدنی زن میتواند از تمکین خاص امتناع ورزد.ماده 1127 قانون مدنی-(هر گاه شوهر بعد از عقد مبتلا به یکی از امراض مقاربتی گردد زن حق خواهد داشت که از نزدیکی با او امتناع نماید و امتناع مزبور مانع حق نفقه نخواهد بود.)

  2. زن بتواند اثبات کند که بودن در منزل شوهر سبب خوف،ضرر مالی یا شرافتی و یا آسیب ذیذن  وی می شود. ماده ۱۱۱۵ قانون مدنی (اگربودن زن با شوهر در یک منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد زن می تواند مسکن علیحده اختیار کند و در صورت ثبوت مظنه ضرر مزبور محکمه حکم بازگشت به منزل شوهر نخواهد داد و مادام که زن در بازگشتن به منزل مزبور معذور است نفقه برعهده شوهر خواهدبود.)

  3. در صورت عدم تهیه منزلی مناسب و مستقل برای زن،عدم تمکین برای زن جایز است و نفقه از او ساقط نمیشود.

  4. اگر زن در دوره عادت ماهانه باشد یا دچار بیماری شده باشد که پزشک او را از روابط جنسی زناشویی منع کرده باشد.

  5. طبق ماده 1114 قانون مدنی اگر شوهر به زن حق تعیین منزل داده باشد،در این صورت،عدم تمکین زن جایز میباشد و مرد نمیتواند از پرداخت نفقه سرباز زند. ماده 1114 قانون مدنی (زن باید در منزلی که شوهر تعیین میکند سکنی نماید مگر آنکه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد.)

  6. جهت بیرون رفتن از منزل برای مراجعه به پزشک اضطراری و اگر مرد اجازه ندهد عدم تمکین زن جایز خواهد بود.

وکیل الزام به تمکین

نمونه دادخواست عدم تمکین زوجه

ریاست محترم دادگاه های خانواده تهران

با سلام

احتراما به استحضار می رساند که موکل و خوانده محترم از مورخ …. به عقد نکاح درآمده اند و از تاریخ … زندگی مشترک را اغاز کرده اند.اما زوجه در تاریخ …منزل مشترک را بدون هیچ دلیلی ترک نموده و به منزل پدرش رفته.و زوجه حاضر به تمکین و بازگشت به منزل مشترک نیست.لذا طبق ماده 1114 قانون مدنی از دادگاه محترم خواستار صدور حکم الزام به تمکین زوجه را دارم.

نمـونه دوم دادخواست عدم تمکین زوجه

ریاست محترم دادگاه عمومی

سلام علیکم

ضمن عرض ارادت به ریاست محترم اینحانب به استناد تصویر مصدق عقدنامه به شماره .. . تاریخ … با خوانده ازدواج دائم نموده ام.بعد از گذشت 5 سال خوانده بدون رضایت و اجازه زوج منزل مشترک را بدون دلیل ترک کرده.با ذکر اینکه خوانده فاقد هرگونه کمبود مالی و عاطفی و همچنین بدون هیچگونه آزار و اذیت خانه و کاشانه را رها نموده است.حال با توجه به مراتب یاد شده و با استناد به قانون 1114 و 1102 قانون مدنی تقاضای رسیدگی و صدور حکم مبنی بر تمکین خوانده را دارم.

نمونه اظهارنامه الزام به تمکین

وکیل الزام به تمکین در تهران

در مورد مسئله تمکین که امروزه بسیاری را درگیر خود کرده،افراد نیازمند شخصی هست تحت عنوان وکیل الزام به تمکین تا بتواند به شما برای حل مسائل پیش آمده در اینباره کمک کند.برای پیش بردن این موارد دعاوی وکیل الزام به تمکین میتواند پیشرفت دعوا را تسریع کند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *