وکیل نفقه زن +5 نکته مهم و نحوه دریافت 1402

بهترین وکیل نفقه زن ، 0 تا 100 مراحل ، نحوه اقدام تا دریافت با وکیل نادری : نفقه زن از جمله مسائلی است که پس از ازدواج مطرح میشود و شوهر برای رفع نیاز های زن مانند خوراک، پوشاک، مسکن و اثاث و غیره موظف به پرداخت آن است. به طور کلی تأمین هزینه خانواده از جمله کلیه مخارج شخصی زوجه دائم برعهده ی شوهر است. و زوجه در این زمینه هیچ گونه تعهد و مسئولیتی نخواهد داشت هرچند زوجه از ثروت فراوانی برخوردار باشد.

بنابراین شوهر حق ندارد از تأمین هزینه شخصی زن به علت دارا بودن و بی نیاز بودن زن خودداری کند و این حکم در حقوق ایران بی تردید اعمال میگردد. نفقه از حقوق مالی زن میباشد و چگونگی تعیین نفقه زن بر اساس شأن زن و وضعیت مالی مرد ارزیابی میشود.

ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی نیز مستند این مسئله میباشدکه نیازهای زن با توجه به وضعیت او در زندگی و جامعه است. که این نیازها برای افراد متغییر است برای مثال اگر زنی دچار بیماری یا نقص عضو شود. مرد وظیفه دارد یک خادم برای همسرش استخدام کند. مواردی که در ماده ۱۱۰۷ قانون مدنی ذکر شده منحصر به فرد است. و همانگونه که گفته شد طبق شرایط و محیط و وضعیت جسمانی زن تغییر خواهد کرد.

وکیل نفقه زن

تشخیص میزان نفقه به وسیله عرف جامعه صورت می گیرد و ملاک ثابتی برای تعیین آن حتی در قانون در نظر گرفته نشده است. اما باید به گونه ای باشدکه زن بتواند به زندگی خود ادامه دهد. طبق حکم کلی قانون دادن نفقه به عنوان یک تکلیف برای شوهر در نظر گرفته شده است. که در برابر تمکین زن این تکلیف مستقر خواهد شد.

چگونگی مطالبه نفقه زن

اگر شوهری از پرداخت نفقه زن خود امتناع نماید یا ناتوان باشد و امکان الزام او وجود نداشته باشد. زن برای گرفتن نفقه باید دادخواستی مبنی بر مطالبه نفقه زن به دادگاه بدهد. بعد از دادخواست در ابتدای کار دادگاه با کمک کارشناسان مقدار نفقه ای را که به زن تعلق می گیرد را تعیین می کنند. و بعد این نفقه تایید می شود و شوهر این زن باید کل آن را پرداخت کند.

برای تشخیص و تعیین حدود نفقه راه حل ثابتی ندارند. و میزان نفقه زن هر زن متغیر است و کسی نمی تواند برای نفقه زن مقدار ثابتی تعیین کند. زن می تواند از شوهرش به دلیل ترک انفاق شکایت کند. و اگر مرد نفقه زن را پرداخت نکند زوجه توانایی گرفتن حکم جلب شوهرش را دارد و می تواند تمام دارایی شوهرش را توقیف نماید.

نکاتی درباره نفقه

زمانی که زن برای گرفتن نفقه به دادگاه  مراجعه می کند، مرد باید در دادگاه عدم این موضوع را بتواند اثبات کند.

  1. اگر بعد از تعیین نفقه و صدور حکم شوهر در عرض ۶ ماه نفقه زن را پرداخت نکند. به زن به استناد اینکه این مورد از مصادیق عسر و حرج میباشد حق طلاق داده خواهد شد. البته تمام مراحل قانونی برای مطالبه نفقه باید طی شود. ابتدا زن دادخواست خود را ثبت و سپس در دادگاه میزان نفقه تعیین و سپس به مرحله اجرا وارد می شود. و اگر مرد در مرحله اجرا نفقه زوجه را نپردازد زن با تکیه بر این مورد می تواند حق طلاق داشته باشد.
  2. اگر مردی وضعیت مالی خوبی نداشته باشد. و باید هم نفقه زن و هم نفقه فرزندان را بپردازد، نفقه زن مهم تر از هرچیزی در دادگاه است.
  3.  اگر زن در گذشته هیچ نفقه ای از همسرش دریافت نکند این موورد را هم میتواند از همسرش مطالبه کند.
  4.  اگر شوهر ورشکسته شده باشد و یا فوت کند. اگر اموال مرد برای پرداخت دیون او به طلبکاران و پرداخت نفقه زن کافی نباشد نفقه زوجه واجب تر و مقدم تر از هر دین دیگری است. که در اصطلاح حقوقی نفقه یک طلب ممتازه است.
  5.  اگر زن در منزل شوهرش با او زندگی کند نمی تواند از او درخواست نفقه کند. و اگر این چنین بود زن باید برای پرداخت نشدن نفقه دلیلی موجهی بیاورد.

شرایط استحقاق نفقه زن

وکیل نفقه

  • طبق ماده ۱۱۰۶ قانون مدنی نفقه زن در عقد دایم بر عهده زوج است. و باید آن را پرداخت کند. پس در ازدواج موقت زن زمانی می تواند نفقه بگیرد. که حین عقد این شرط به میان آورده شود. پس در حالت کلی نفقه در عقد دائم ت به زوجه تعلق می گیرد.
    طبق ماده ۱۱۰۸ قانون مدنی اگر زنی بدون داشتن مشکل شرعی نسبت به انجام وظایف زناشویی خود امتناع کند. نفقه به او تعلق نخواهد گرفت و این تکلیف از عهده مرد ساقط خواهد شد.

مدارک لازم برای مطالبه نفقه زن

  • داشتن کارت ملی
  • دارا بودن شناسنامه
  • در دست داشتن سند ازدواج
  • زن باید بتواند ثابت کند که مرد به او نفقه ای پرداخت نکرده

فواید داشتن وکیل نفقه زن

  1. شما ابتدا باید ازیک وکیل خانواده مشاوره بگیرید سپس به او وکالت بدهید که بتواند کارهای شما را پیگیری کند. و دیگر نیازی نیست شما در دادگاه حاضر شوید.
  2. با داشتن وکیل نفقه زن زمان دادرسی کاهش میابد.
  3.  اگر نفقه تعیین شود و حکم اجرا شود مرد موظف است که آن ر ا بپردازد. در غیر این صورت وکیل می تواند جلب شوهر زن را بگیرد.
  4.  اگر زوج نخواهد نفقه زوجه را بپردازد وکیل طلاق توافقی می تواند تمام دارایی مرد را توقیف کند.
  5.  اگر زن دیگر نخواهد با آن مرد زندگی کند. وکیل نفقه زن و خانواده می تواند به راحتی با تکیه بر نپرداختن نفقه حق طلاق زن را به دست آورد.

نفقه زن

تراضی در خصوص عدم دریافت نفقه

زوجه از لحاظ قانونی چه در حین زندگی مشترک چه بعد از متارکه از زوج این امتیاز را دارد که از حق خود نسبت به نفقه گذشت کند. و همسر خویش را از پرداخت نفقه ( نفقه گذشته و نفقه آینده ) بری کند. بدین شرح که زوجین می توانند در قالب شرط ضمن عقد نکاح یا خارج از آن با یک دیگر توافق کنند. که شوهر از پرداخت نفقه علی الخصوص به صورت ریالی به زن معاف باشد.

به طور کلی زن در مورد حقوق مالی خود مانند نفقه ، مهریه و اجرت المثل ایام زوجیت اختیار دارد که گذشت کند. و هیچ مانع قانونی وجود ندارد . همان طور که زن می تواند مهریه خود را به مرد ببخشد. همان طور هم می تواند نفقه خود را به مرد ببخشد و مرد را از این دین بری کند .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *