وکیل الزام به انجام تعهد

الزام به انجام تعهد

الزام به انجام تعهد : در همه معامله ها و قراردادهای ملکی از جمله مشارکت در ساخت و ساز و اجاره و….. برای طرفین قرارذاد تعهداتی شکل می گیرد که ملزم به انجام آنها هستند .

در شرایطی که یکی از طرفین از اجرا و انجام تعهدات خودداری کند ، کسی که تعهد به نفع اوست می تواند به دادگاه مراجعه کرده با ارایه دادخواست الزام به انجام تعهد  و گرفتن حکم به نفع خود طرف مقابل را ملزم به انجام تعهد کند.

در این دعوی ، کسی که تعهدی بر عهده اش است متعهد نامیده می شود و خوانده دعوا محسوب می‌شود و افرادی که از این تعهد سود می برند متعهد له نام دارند و خواهان دعوا هستند .

الزام-به-انجام-تعهد

مرجع صالح دعوای الزام به تعهد :

در صورتی که خواسته و موضوع دعوا مربوط به امور ملکی باشد مرجع صالح رسیدگی به دعوای الزام به انجام تعهد ، دادگاه محل استقرار ملک است در غیر این صورت مرجع صالح رسیدگی کننده ، دادگاه محل اقامت خوانده است .

اجرای رای الزام به تعهد

پس از رسیدگی ماهوی به دعوا و بررسی ادله ارایه شده از جانب خواهان  در دادگاه و در نهایت صدور رای و محکوم شدن خوانده به اجرای تعهد ، و پس از قطعیت رای صادره و  صدور و ابلاغ اجراییه به خوانده در مرحله اول اگر خوانده به رای تسلیم شد و ان را اجرا کرد که بهتربن حالت ممکن است و در صورتی که از اجرای دادنامه خودداری کند ، خواهان می تواند با هزینه های خود تعهد را انجام دهد و هزینه‌های مربوطه را از خوانده دریافت و مطالبه کند .

در شرایطی که خواهان نیز توانایی انجام تعهد را نداشته باشد تعهد توسط شخص ثالثی که یا از جانب دادگاه و یا توسط خود محکوم له تعیین میشود  انجام میشود و چنانچه از طریق شخص ثالث نیز این امر ممکن نباشد ، خواهان می تواند قرارداد را فسخ کند .

نکاتی مهم  :

ماده 230 قانون مدنی مصوب سال 1307 مقرر داشته اگر در ضمن معامله شرط شده باشد که در صورت تخلف ، متخلف مبلغی به عنوان خسارت تادیه نماید ، حاکم نمیتواند او را به بیشتر یا کمتر از آن چه که ملزم شده است محکوم کند.

اما در رویه قضایی محاکم در رسیدگی به موضوع مطالبه خسارت قراردادی برخلاف نص قانون مدنی و با استناد به عدالت و انصاف ، اقدام و خسارت تعیین شده را صرفا تا میزان مبلغ قرارداد میپذیرند.

ارکان تعهد ‌:

۱. موضوع تعهد : موضوع تعهد مالی یا غیر مالی است .

۲. طرف تعهد : متعهد یا متعهدله ممکن است چند نفر باشند .

۳. رابطه حقوقی : نوع رابطه حقوقی نیز یکی از ارکان تعهد است .

منشاء ایجاد تعهدات و الزامات :

۱. عقد : در این صورت به موجب قرارداد ، شخص متعهد به انجام امری میشود .

۲. ضمان قهری : در این صورت به موجب قانون تعهدی به وجود می آید .

موارد الزام به تعهدی که در دادگاه غیر قابل پذیرش هستند :

۱. در صورتیکه انجام تعهد قرارداد با رضایت طرفین منتفی شود .

۲. اگر فرد همزمان به فرد دیگری بدهکار و طلبکار شود .

۳. در صورتی که تعهد قدیمی و سابق تغییر کرده باشد و تعهد جدیدی شکل گرفته باشد .

۴. اگر تعهد مشخص شده توسط متعهد انجام شده باشد .

۵. درصورتی که شخصی که تعهد به نفع او هست قبلا از انجام تعهد توسط متعهدله منصرف شده باشد

وکیل الزام به انجام تعهد

الزام شخص به انجام تعهد و مطالبه هزینه های انجام تعهد و خسارت های ناشی از آن از جمله امور پیچیده است که نیازمند مشورت با وکیل است زیرا وکیل با تجربیات خود در این زمینه به بهترین شکل می تواند از حقوق موکل دفاع کند و او را راهنمایی کند در صورت نیاز به وکیل متخصص ملکی و حقوقی از طریق راه های ارتباطی با وکیل نادری تماس حاصل فرمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *