مالیات بر ارث + 3 گام مهم

مالیات بر ارث نوعی مالیات مستقیم است که از دسته ی مالیات بر دارایی شناخته می شود . ارث نوعی فرایند قهری است که به دنبال آن اموال و دارایی های فرد متوفی به وراث او تعلق می یابد. قبل از تقسیم اموال امور لازم الاجرایی وجود دارد که بایستی به آن توجه داشت. پرداخت دیون و بدهی های فرد متوفی و مالیات بر ارث از جمله مهم ترین احکام و قواعد ارث می باشد. قبل از پرداخت دیون و مالیات بر ارث، تقسیم ارث امکانپذیر نیست.

با مرگ افراد چالش های حقوقی زیادی در زمینه ی ارث ایجاد می گردد که یکی از مهم ترین آنها نحوه ی پرداخت مالـیات بـر ارث می باشد.

به نظر شما نحوه ی محاسبه ی مالیـات بـر ارث چگونه است؟

مالیـات بـر ارث چگونه پرداخت می شود؟

در ادامه با وکیل مالیات بر ارث همراه باشید.

مالیات بر ارث چگونه پرداخت می گردد؟

بر اساس گواهی انحصار وراثت میزان سهم الارث هریک از وراث مشخص می گردد و تقسیم اموال آغاز می شود. اما نکته ی مهمی که در این میان وجود دارد ابتدا بایستی برای پرداخت مالیات بر ارث و بدهی های متوفی اقدام کرد.

وراث متوفی موظف هستند در مرحله ی اول فهرستی از اموال و دارایی های متوفی را همراه با مدارک مورد نیاز در فرم مخصوصی نوشته و به اداره امور مالیاتی محل سکونت متوفی ارائه دهند. همچنین در لیست مزبور بایستی تمامی بدهی های متوفی همراه با ارزش کلیه ی اموال و دارایی های فرد در تاریخ فوت لحاظ گردد. این فرم اظهارنامه ی مالیات بر ارث نامیده می شود.

مالیات بر ارث

(در قانون جدید چنانچه وراث در مدت زمان تعیین شده اظهارنامه ی مالیاتی خود را تسلیم نکنند جریمه ای شامل حال آنها نخواهد شد. اما در صورتی که تاریخ فوت در سال 1394 و یا قبل از آن باشد در صورت عدم تسلیم اظهارنامه مالیاتی در زمان 6 ماه پس از فوت جریمه ای معادل 10 % از میزان مالیات بر ارث لحاظ خواهد شد.)

در محاسبه ی مالیات بر ارث بایستی به دو موضوع مهم توجه داشت. میزان ماترک و تعداد وراث. اولین قدم محاسبه ی ارزش کل ماترک به جا مانده از متوفی است و دومین مسأله تعیین کردن افرادی که به عنوان وارث شناخته می شوند. این افراد با طبقه بندی وراث شناخته می شوند.

ماترک اموال و دارایی های به جا مانده از متوفی می باشد که پس از کسر دیون و بدهی ها برای وراث به ارث می رسد.

طبقه بندی وراث

برای محاسبه و بررسی مالـیات بـر ارث هر یک از وراث ابتدا بایستی طبقه ی وراث را در نظر گرفت. بر اساس قوانین ارث سه طبقه برای وراث تعریف شده است:

  1. وراث طبقه اول: پدر، مادر، زن، شوهر، اولاد و اولاد اولاد .
  2. وراث طبقه دوم : اجداد، برادر، خواهر و اولاد آنها.
  3. وراث طبقه سوم : عمو، عمه، دايي، خاله و اولاد آنها.

مراحل مالیـات بـر ارث در نگاهی کوتاه

گام اول

دریافت گواهی انحصار وراثت است. در این گواهی وراث متوفی و میزان سهم الارث هر یکی از آنها مشخص شده است. پس از دریافت این گواهی وراث بایستی با مراجعه به دفاتر اسناد رسمی و با امضای 3 شاهد فرم مخصوصی را پر کنند. پس از ارائه ی گواهی توسط دفترخانه ی اسناد رسمی با مراجعه به یکی از دفاتر خدمات قضایی می توان برای دریافت گواهی انحصار وراثت اقدام کرد.

گام دوم

مراجعه به اداره ی امور مالیاتی و ارائه ی اظهارنامه ی مالیاتی می باشد. در این مرحله وراث موظف هستند لیست کامل و دقیقی از اموال و دارایی های متوفی را در فرم اظهارنامه ی مالیاتی قید کنند و برای پرداخت مالیات بر ارث اقدام نمایند.

گام سوم

که آخرین مرحله ی این فرایند قانونی به حساب می آید وراث بایستی برای اخذ سند تک برگ اقدام کنند تا تصرف قانونی آنها آغاز شود. بدین منظور وراث بایستی همراه با گواهی حصر وراثت و ارائه ی مفاصاحساب مالیات بر ارث به دفترخانه ی اسناد رسمی مراجعه نموده و خواستار سند تک برگ شوند.

4 نکته ی مهم در رابطه با مالیات بر ارث

  1. در رابطه با اداره ی مالیاتی صلاحیت دار در زمینه ی ارث اداره ای صالح شناخته می شود که در آخرین اقامتگاه قانونی متوفی قرار دارد. در صورتی که وراث مقیم ایران نباشند، اداره امور مالیاتی تهران صالح شناخته می شود.
  2. بر اساس قوانین موجود مالیات بر ارث هر طبقه با سایر طبقه های ارث متفاوت است. به این صورت که بر اساس تقسیم بندی هایی که برای وراث در نظر گرفته می شود ، درصدی از میزان دارایی که به هر طبقه می رسد به عنوان مالیات بر ارث در نظر گرفته می شود.
  3. پس از پرداخت مـالیـات بـر ارث و صدور گواهی واریز، انتقال و تصرف ماترک امکانپذیر می باشد.
  4. بر اساس ماده ی 17 قانون مالیات های مستقیم سال 1395 به طبقه ی اول کمترین درصد از مالیات بر ارث تعلق می گیرد. با توجه به میزان مبلغ مالیات بر ارث طبقه ی اول، میزان مالیات برای طبقه ی دوم دو برابر و برای طبقه ی سوم چهار برابر لحاظ می گردد.

موارد معافیت مالیات بر ارث

برخی معافیت های مالیاتی وجود دارد که به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • اموال و دارای های شهدای انقلاب اسلامی برای وراث طبقه ی اول و دوم.
  • اثاثیه ی محل سکونت متوفی که شامل لوازم ضروری زندگی می باشد.
  • اموال وزارتخانه و سازمان های دولتی که بودجه ی آنها توسط دولت تعیین می گردد.
  • وجوه بازنشستگی و وظیفه و پس انداز خدمت و مزایای پایان خدمت.
  • وجوه پرداختی توسط مؤسسات بیمه یا کارفرما.
  • انواع بیمه‌های عمر و زندگی.
  • خسارت فوت و دیه.
  • اموالی که وقف مؤسسات دولتی می گردد.
  • بدهی‌های متوفی.
  • هزینه‌های کفن و دفن متوفی.

مشاوره حقوقی با وکیل پایه یک دادگستری

مالیات بر ارث یکی از حقوق قانونی دولت است که بر اساس آن  ،دولت در دارایی های متوفی سهم می گردد. شاید در نگاه اول چنین امری ناعادلانه به نظر برسد. اما مالیات یکی از پایه های اصلی عمران و آبادانی هر کشوری شناخته می شود. پس بدون تردید قانونگذار با چنین مصوبه ای مصالح عمومی و جمعی کشور را به صورت همه جانبه در نظر گرفته است.

مسائل مرتبط با ارث از جمله مالیات بر ارث با چالش های حقوقی پیچیده و بیشتری همراه است و لزوم آگاهی از قوانین در چنین پروسه هایی از اهمیتی دوچنان برخوردار می باشد. حضور یک وکیل حرفه ای و باتجربه به شما کمک می کند تا با تسلطی بیشتر بر قوانین و شناخت راهکارهای حقوقی ، در مدت زمانی کوتاه تر به نتیجه ی مطلوب خود برسید.

برای کسب اطلاعات بیشتر و انجام مشاوره حقوقی در این زمینه می توانید با پوریا نادری وکیل پایه یک دادگستری در ارتباط باشید.

سوالات متداول

1- مالیات بر ارث سپرده بانکی چقدر است؟

مالیات بر ارث سپرده متوفی 3% موجودی حساب بانکی وی می باشد. این نرخ برای مؤسسات مالی و اعتباری به میزان 10% محاسبه می گردد.

2- مالـیات بـر ارث خانه برای طبقه ی اول چقدر است؟

با توجه به قوانین موجود مالیات بر ارث خانه برای طبقه ی اول 7.5 درصد از ارزش ملک می باشد.

3- در صورت عدم پرداخت مالیات بر ارث چه اتفاقی رخ می دهد؟

شرط تصرف و تصاحب اموال و دارایی های متوفی پرداخت مالیات بر ارث می باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *