وکیل انحصار وراثت + نکات حصر ورثه 1402

وکیل متخصص حصر وراثت و امور انحصار وراثت در تهران ، انجام 0 تا 100 امور مربوطه :  پوریا نادری وکیل پایه یک دادگستری و متخصص در امور حسبی آماده قبول پرونده و ارائه راهکار های خاص برای شماست.

حصر وراثت چیست ؟

همانطور که از معانی کلمات مشخص است حصر وراثت محصور و مشخص کردن تعداد اشخاصی است که از متوفی ارث میبرند. رای که در این خصوص از مرجع صالح صادر میشود،گواهی نام داشته. پس میتوان اینطور بیان کرد که در صورتیکه وراث متوفی بخواهند خود را به عنوان یکی از اشخاصی که مستحق دریافت ارث هستند معرفی نمایند. میبایست این ادعا را ثابت نمایند و مشخص نمایند به غیر از خودش چه اشخاص دیگری نیز مستحق دریافت ارث هستند.

وکیل انحصار وراثت تهران

همانطور که میدانید بعد از فوت هر فرد،شخصیت حقوقی آن از بین میرود.پس هر آنچه از او بجا مانده که شامل اموال و یا دیون آن میباشد. میبایست به مالک جدید و شخصیت حقوقی منتقل شود. انسان ها سالها قبل ،قوانینی فی مابین خود تنطیم نمودند که در صورت فوت چه اشخاصی بتوانند بر اموال تسلط یابند.

 

در شرع مقدس اسلام قوانین ارث بری به صورت کامل مشخص گردیده. که بر اساس آن برخی از خویشاوندان متوفی به فرضی و یا به عبارتی به درصدی ارث میبرند. و برخی دیگر از خویشاوندان از هرانچه باقی مانده است ارث میبرند. مباحث در خصوص ارث بری بسیار گسترده بوده و ودر صورت تمایل میتوانید به مقالات موجود در سایت مراجعه نمایید.

روند رسیدگی

برابر قانون شوراهای حل اختلاف گواهی انحصار وراثت در شورای حل اختلاف صادر میشود. لیکن در قانون امور حسبی مرجع قضایی صالح به صدور گواهی را،حوزه قضایی دانسته که محل آخرین اقامتگاه متوفی میباشد. و در فرضی که محل اقامت شخص،مشخص نباشد. دادگاه محل وجود مال غیر منقول،متعلق به متوفی ملاک اعتبار در رسیدگی خواهد بود. البته مطابق همان قانون هر یک از وراث و یا هر شخص ذی نفعی میتواند جهت اخذ گواهی انحصار وراثت،ثبت دادخواست نماید.

لازم به ذکر است ذی نفع بودن هر شخص میبایست در شورای حل اختلاف صالح محرز شود. فلذا دارنده چک از متوفی ذی نفع تلقی میگردد. و در مثالی دیگر فروشنده ای که ملک خود را به متوفی فروخته لیکن ثمن معامله را به صورت کامل دریافت ننموده است نیز،ذی نفع محسوب میگردد.

برای درک بهتر وکامل تر به مقاله وکیل ارث مراجعه نمایید

طریقه شناسایی وراث

در برخی از موارد ممکن است شخصی از متوفی طلبکار باشد اما هیچ اطلاعی از وراث وی نداشته باشد. با توجه به این امر که دادگاه در صورت فوت شخصی خواهان را ملزم به معرفی وراث مرحوم مینماید. فلذا خواهان میبایست ابتدا اسامی وراث را بدست آورد. هرچند که این امر به نظر بسیار سخت میباشد.

اما به لطف الکترونیکی شدن اطلاعات هویتی افراد با استعلام از اداره ثبت مربوطه تمامی وراث قابل شناسایی هستند. لیکن با توجه به پیچیده بودن این امر و نیازمندی مبرم آن به پیگیری های متناسب بهره مندی از خدمات وکیل پایه یک دادگستری بسیار مفید و موثر خواهد بود.

مدارک مورد نیاز صدور گواهی حصر وراثت

با توجه به پیش بینی های صورت گرفته و اقدامات مثبت قوه ی قضاییه در بهره مندی از خدمات الکترونیکی و غیر حضوری ثبت دادخواست انحصار وراثت نیز مانند الباقی دعاوی از طریق شورای حل اختلاف قابل طرح میباشد.

بدین ترتیب که متقاضی اخذ گواهی میبایست در ابتدا در سامانه ابلاغ الکترونیک ثبت نام نماید. و در ادامه با ارائه گواهی فوت شناسنامه و کارت ملی متوفی،شناسنامه وراث متوفی و استشهادیه و اگر ذی نفع میباشد مدارک مثبت ذی نفع بودن به دفاتر خدمات دادخواست خود را ثبت نماید.

در شرایطی ممکن است اخذ گواهی حصر وراثت نیازمند پرداخت مبالغ مالیات بر ارث باشد. که د راین صورت وراث میتوانند با مراجعه به اداره دارایی مربوطه اقدام به اخذ مفاصا حساب نمایند.

وکیل متخصص انحصار وراثت و امور حصر وراثت

وکیل دادگستری میتواند در اخذ این گواهی از ذی نفع و یا یکی از وراث با پذیرش وکالت از ذی نفع و یا هریک از وراث اقدام به طرح داخواست نماید و اقدامات مربوطه را به انجام رساند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *