وکیل الزام به تفکیک ملک (قوانین 1402)

وکیل الزام به تفکیک ملک در تهران : تفکیک به معنای تقسیم کردن زمین یا ملک به قسمت های کوچک تر توسط مالک و یا شرکاء یک ملک می باشد.
بعضی از افراد در ارتباط با زمینی که می‌خواهند تقسیم کنند با مشکلاتی مواجه می‌شوند. و در نهایت مجبور به طرح دعوی الزام به تفکیک ملک می‌گردند. در دعوای الزام به تفکیک ملک عموماً طرفین دعوا به دو گروه اشخاص (حقیقی و حقوقی)تقسیم‌بندی می‌شوند.

اشخاص حقیقی

اشخاص حقیقی عبارتند از افراد مانند شرکاء یک ملک و یا ورثه یک زمین که به ارث رسیده است. که آن نیز همان زمین مشارکتی می باشد.

وکیل الزام به تفکیک ملک
اشخاص حقوقی:

از اشخاص حقوقی می توان به طور مثال از شهرداری ؛جهاد کشاورزی و همچنین اداره ثبت اسناد که وظیفه تفکیک آن زمین را برعهده دارد و اصولاً طرف دیگر دعوا قرار می گیرند نام برد.

*نکته*

بر اساس مواد قانون ثبت اگر ملکی سابقه مالکیت نداشته باشد و توسط افراد خریداری شده باشد نیازی به طرح دعوی تفکیک ملک نیست. و هر یک از مالکین می توانند به صورت مستقل اقدام به تفکیک اراضی نموده و سپس سند تفکیک شده و مستقل دریافت کنند.
مگر این که ما بین شرکا اختلافی پدید آید و یا این که شهرداری و یا جهاد کشاورزی و همچنین بنیاد مسکن از تفکیک آن ملک جلوگیری نموده شده. و یا در شرایطی که اداره ثبت بنا به مسائلی درخواست تفکیک را رد نماید .

لازم به ذکر است مرجع درخواست تفکیک اداره ثبت محل وقوع مال غیر منقول است.

شرایط طرح دعوی:

  1. ابتدایی ترین شرط الزام به تفکیک غیر منقول بودن آن است. به بیان دیگر دعوی تفکیک تنها در خصوص املاک زمین و….. که غیر منقول محسوب می‌گردد. قابل طرح است و در خصوص اموال منقول مانند اشیا ؛اتومبیل و اجناس نمی‌تواند اقدامی به عنوان الزام به تفکیک طرح نمود.
  2. دیگر این که ملک موضوعه قابلیت احراز تفکیک با استعلام از شهرداری در خصوص املاک و یا جهاد کشاورزی در خصوص زمین های کشاورزی و زراعی را داشته باشد.

شرط دیگر…

با فرض اینکه ملک قابل تقسیم قانونی باشد باید در نظر گرفت آیا این ملک قابلیت تقسیم به صورت عملی و مادی را دارد؟

چرا که در بعضی شرایط مال به اصطلاح از مالیات می‌افتد. و متضمن ضرر یک یا چند تن از شرکاء می گردد به همین دلیل کارشناس کشف می‌کند متقاضی تفکیک صلاحیت های لازم را داراست یا خیر.

پس از در نظر گرفتن تمام ارکان مذکور حکم قرار معاینه محل توام با کارشناسی رای مبنی بر مجوز تفکیک ملک صادر می گردد.

تفاوت افراز و تفکیک

باید توجه داشت در افراز سهم هر یک از شرکا مشخص می شود. ولی همچنان هر شخص بنا به سهم خود از کل ملک بر تمامی ملک شراکت دارد. و می‌تواند از جزء جزء آن ملک استفاده کنند. ولی در محدوده سهم مشخص شده خود.

اما در تفکیک هر یک از شرکاء مالک مستقل سهم خود هستند و هیچ یک حق تعدی و تصرف سهم دیگری را ندارند. و اگر شریکی بخواهد استقلال دیگری را تضعیف کند قابل پیگیری از طریق قانونی خواهد بود.

*لازم به ذکر است در ملک های مشاعی هر یک از شرکا می تواند طبق ماده ۵۸۹ قانون مدنی درخواست تفکیک بنماید.

مدارک مورد نیاز اسناد و امور ثبتی جهت دعوی الزام به تفکیک ملک:

  1. تصویر مصدق سند مالکیت (اختیاری).
  2. تصویر مصدق تصمیم واحد ثبتی (اجباری).
  3. به همراه داشتن کارت ملی جهت احراز هویت و کارت عابر بانک جهت پرداخت هزینه های دادرسی.

*نکته*در شرایطی که مدارک فوق موجود نباشد می توان به مواردی همچون:
شماره پرونده اسنادی؛ درخواست استعلام؛ درخواست جلب نظر کارشناس؛ معاینه محلی و….. را ارائه نمود.

همچنین میتوانید درخصوص تغییر کاربری اراضی نیز مطالعه بفرمایید.

وکیل الزام تفکیک ملک

همانطور که بیان شد در خصوص تفکیک ملک مراحل دشواری وجود دارد. که نه تنها در شرایطی منجر به هزینه‌های فراوان می‌شود بلکه در اکثر اوقات باعث اتلاف وقت نیز می گردد .

پس در این شرایط بسیار صحیح است تا از یک وکیل الزام به تفکیک ملک بهره ببریم. زیرا وکیل امور ملکی با تجربیات فراوان خود در این زمینه می‌تواند در سریع ترین زمان و به بهترین شکل ممکن حق موکل خود را به صورت کامل دریافت نماید .

جهت دریافت مشاوره حقوقی به عقد قرارداد در خصوص الزام تفکیک ملک از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *