وکیل خلع ید متخصص و کاربلد (تهران)

برترین وکیل خلع ید در تهران ، پوریا نادری —> پیگیری پرونده در کمترین زمان ممکن : همانطور که میدانید (ید) کلمه ای عربی و معنای دست می باشد در اصطلاح ید به‌معنای تصرف و خلع ید نیز به معنای رفع تصرف و خارج کردن از حالت غصب است.

وکیل خلع ید در تهران

طبق ماده ۳۰۸ قانون مدنی غصب به معنای تسلط شخصی بر مال دیگری و به صورت عدوانی بوده و این تسلط هنگامی که بدون مجوز و اذن مالک باشد غصب شمرده می شود.

لازم به ذکر است غصب به معنی تسلط کامل فردغاصب بر ملک و یا حق مالک می باشد. که اگر این چنین نباشد شامل دیگر عناوین حقوقی می شود.

همانطور که بیان شد موضوع خلع ید از بین بردن احاطه و تسلط شخصی غیر از مالک بر مال و به صورتی که شخص غاصب آن مال را تماماً در تصرف خود داشته باشد صورت می‌گیرد .

از همین جهت ابتدا باید اثبات مالکیت صورت بگیرد و ثابت شود که خواهان مالک آن مال موضوعه است .

به دلیل شباهت عناوین حقوقی و تفاوت هر یک از آنها با یکدیگر بهتر است در خصوص خلع ید از یک وکیل خلع ید کمک بگیرید.

عناوین مشابه خلع ید:

  1. رفع تصرف عدوانی
  2. دستور تخلیه
  3. حکم تخلیه

برای اطلاع از هر یک از این عناوین به روی آن کلیک کنید .

ارکان مهم طرح دعوا

مهمترین کاری که باید برای طرح دعوا انجام گیرد اثبات مالکیت فرد خواهان است و لازم به ذکر است تنها شخص مالک است که نام او در دفتر اسناد رسمی به ثبت رسیده باشد. و افراد دارای مبایعه نامه عادی و یا وکالت نامه بلاعزل ملکی و دیگر موارد از منظر دادگاه مالک محسوب نمی شوند.

وکیل خلع ید - پوریا نادری

  1. از آن جا که دعوا خلع ید در ارتباط با اموال غیر منقول مانند خانه زمین و…. است. پس ابتدا باید مال غیر منقول در تصرف کامل شخص غاصب باشد.
  2. دیگر اینکه در خصوص دعوای منقول از عنوان استرداد مال استفاده می‌شود و قابل طرح شکایت در دادگاه می باشد.
  3. نکته سوم که لازم به ذکر است تصرف کامل غاصب برمال است. در صورتی باشد که بهره مندی از منافع مال برای مالک اصلی مسدود و محدود باشد. و اگر تصرف مال به صورت کامل نباشد. نمی توان تحت عنوان خلع ید طرح شکایت کرد و می بایست با عنوان ممانعت و مزاحمت دعوای خود را مطرح نمود.
  4. نکته آخر اینکه باید تصرف صورت گرفته به صورت عدوانی باشد. یعنی نباید هیچ گونه اذن و اجازه ای  فی ما بین دو طرف دعوا از قبل صورت گرفته باشد.

مزایای طرح دعوای خلع ید

یکی دیگر از مباحث مورد بحث مزایای طرح این دعواست در صورتی که مالکیت خواهان ثابت گردد. در این شرایط هیچ دفاعی از سوی خوانده مورد پذیرش نیست. و دادگاه طبق استعلام واصله از اداره ثبت اسناد حکم به خلع ید صادر می نماید.

در بسیاری از دعاوی مربوط به تقسیم مال مشاع و یا دستور فروش نیز ، طرح دادخواست خلع ید بسیار مفید بوده. چرا که متصرفین در جهت جلوگیری از ادامه روند قانون حاضر به توافق با فرد شده.  و اقدام به مصالحه مینمایند چرا که در غیر اینصورت موظف به خلع ید از ملک می باشند .

در علم حقوق الزاماً نیازمند طرح عنوان خواسته مشابه آنچه مورد نیاز است نخواهیم بود. و مثال دقیق آن همان طرح دعوای خلع ید در جایی که نیاز به تقسیم مال مشاعی است ، می باشد .

نمونه دعاوی خلع ید

عناوینی که امروزه در بیشتر دعاوی مطرح می گردد خلع ید از اموال مشاعی و دیگر خلع ید از اموال موروثی می باشد که هر یک به اختصار توضیح داده خواهد شد.

خلع ید اموال مشاعی

هیچ یک از شرکاء بدون اجازه سایر شرکا حق دخل و تصرف در مال مشترک را ندارند.
بنابراین چنانچه یکی از شرکاء بدون اجازه شریک دیگر ، در قسمتی از ملک مشاعی تصرف به عمل آورد. هر یک از شرکاء حق دارد ، درخواست خلع ید ایشان را بنماید. در صورت خلع ید از متصرف ، تحویل ملک به هر یک از شرکاء ، موکول به موافقت یا اذن تمامی شرکاء میباشد.

خلع ید از اموال موروثی

در اموال موروثی خلع ید امکان پذیر است و هر یک از ورثه میتواند به طرفیت متصرف اقدام به طرح دعوا نماید. حتی در شرایطی که سند مالکیت همچنان به نام فرد متوفی باشد. زیرا هر یک از ورثه قائم مقام تلقی شده و مالکیت آن ها مفروض تلقی می شود.

دریافت خسارت و اجرت المثل

خواهان می‌تواند علاوه بر طرح دعوی رفع تصرف اقدام به طرح دادخواست مبنی بر دریافت اجرت المثل ایام تصرف نیز بنماید. که دادگاه به وسیله کارشناس اجرت المثل ایام تصرف را محاسبه و سپس حکم به الزام پرداخت اجرت المثل صادر می گردد. برای اطلاع بیشتر به مقاله مطالبه اجرت المثل مراجعه فرمایید.

نکته* هزینه دادرسی مطابق ارزش منطقه‌ای ملک محاسبه می گردد. که البته بسیار ناچیز تر از قیمت واقعی و معاملاتی آن ملک می باشد.

نکته مرجع رسیدگی به این دعاوی دادگاه عمومی و محل وقوع مال بوده و توسط وکیل خلع ید صورت می‌گیرد.

وکیل متخصص ملکی پوریا نادری

همانطور که در مطالب فوق بیان شد در هر یک از مراحل دادرسی از بدو طرح دعوی تا صدور حکم فرد متقاضی نیازمند همراهی وکیل متخصص ملکی می باشد.

به طور مثال در مرحله اثبات مالکیت، اثبات عدوانی بودن تصرف و همچنین اثبات تسلط کامل غاصب بر مال نیازمند یک وکیل متخصص ملکی و وکیل خلع ید می باشد.

از آنجا که وکیل متخصص ملکی با تجربیات فراوان خود در این خصوص می تواند در سریع‌ترین زمان ممکن نسبت به احقاق حق شما اقدام نماید. پس کاملاً عاقلانه و صحیح است تا با یک وکیل مشورت لازم را انجام دهید. وکیل دادگستری با داشتن سوابق متعدد در خصوص این گونه از دعاوی می‌تواند از حقوق موکل خود به خوبی دفاع نماید و حق آن را تماماً حفظ کند.

در صورت نیاز به مشاوره حقوقی تخصصی از طریق راه های ارتباطی با ما تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *